Update Covid-19: Veilig op reis in het najaar

Op een duurzame manier een micro avontuur beleven

Vorige week heeft de European Safari Company 24 uur lang het natuurgebied van de Veluwe in Nederland ontdekt, wild gespot en geslapen in een bivak.

Wat is een micro avontuur? Het is een concept dat is uitgevonden door Alastair Humphreys, een Engelse ontdekkingsreiziger die micro avontuur definieerde als een uitstapje van een paar dagen in de natuur in de buurt. Hij noemde het een "klein en haalbaar avontuur voor echte mensen met een echt leven."

Tekst: Irene Fernandez (vertaald uit het Engels) | Foto's: Irene Fernandez, Jeffry Oonk, Daphne Verdoorn

Ik reisde samen met onze partner 360º Explore, een Nederlands trektochten- en expeditieorganisatie die onder andere micro-avonturen in Nederland en omstreken aanbiedt. Een van hun avonturen is 24 uur op de Veluwe. De Veluwe is een natuurgebied in Gelderland, Nederland, beheerd door NatuurMonumenten en heeft veel verschillende landschappen, waaronder bossen, heide en Europa's grootste zandverstuivingen.

12.00 Ons avontuur begint

Ons avontuur begint om 12.00 uur bij een van de ingangen van het park. Onze gidsen Jef en Stefan doen de introductie en delen het voedsel en de uitrusting uit die in onze rugzakken moet worden gedragen. Ze hebben jarenlange ervaring als gids en zijn bioloog. Na een korte wandeling het park in, gaan we in een rustige omgeving zitten & rondkijken terwijl Jef vertelt over de Veluwe en het belang van het Nationaal Park.

De Veluwse gronden waren nooit een ideale plek om landbouw te ontwikkelen vanwege de droge bodems, maar in de dertiende eeuw werd een systeem ontwikkeld op basis van schapen en het gebruik van hun uitwerpselen voor landbouw.

Het continue gebruik van deze techniek heeft bijgedragen aan de erosie van de bodem, het verdwijnen van de bossen en het ontstaan ​​van stuifzand. Pas later realiseerden mensen zich dat ze met bosbouw winst konden maken op het land. Door deze nieuwe activiteit werden de schapen uit het land gehaald, verdween het stuifzand langzaam en stond het park weer vol met bomen. In 2001 is een project gestart om het landschap van stuifzand te herstellen.

13:00 Waar de zwijntjes baden

We stoppen bij een open veld voor de lunch. We schuiven even aan om te genieten van de heerlijke kaassandwiches die onze gidsen hebben bereid. Vanaf waar we zitten, kunnen we enkele paarden over het veld zien rennen.

We lopen heuveltjes op en af ​​in het bos. Er zijn plassen waar zwijnen baden, en een veelheid aan krassen van dieren op de bomen. Hoe meer we lopen, hoe meer ik het gevoel krijg dat we in de wildernis zijn. Plots beginnen we de mooiste roze en paarse kleuren voor ons te zien. De heide bloeit en de Veluwe heeft oneindige heidevelden met magische kleuren.

14:30 Betoverende Momenten

Een vreemde geur trekt onze aandacht en voert ons naar de overblijfselen van een dood dier midden in het bos. Alleen botten blijven over, de vele insecten die op de Veluwe leven hebben al voor de rest gezorgd. Terwijl we deze leven- en doodshow inspecteren, ziet een van onze gidsen een zwijn in de buurt.

Voorzichtig en stilletjes lopen we naar een plek in het gras waar we zitten en pakken we onze verrekijker. Een wild zwijn en haar 4 biggetjes lopen enkele meters voor ons uit. Iedereen observeert ze door de verrekijker geruisloos en met verbazing. Na een tijdje breken we dit ontspannende en betoverende moment af om verder te lopen.

15:30 Impact Minimaliseren

We hadden niet veel gelopen toen iemand een zwijn onder een boom zag liggen. Na nader onderzoek komen we tot de conclusie dat het dier niet bewoog en dat het dood was. We benaderen het zorgvuldig om er beter naar te kunnen kijken. De vliegen, wormen en kevers begonnen al hun werk te doen in de niet te stoppen cirkel van het leven.

We blijven door bossen en heide wandelen, zwijgen en minimaliseren onze impact om onze kansen om dieren in het wild te zien te vergroten. Langs een pad langs een heideveld stoppen we voor een hapje en wat water voordat we de laatste kilometers van de dag lopen richting onze bivakplek diep in de natuur. Onderweg pikt onze gids plastic op dat is achtergelaten door andere parkbezoekers en vertelt over de 360º Explore campagne #minus1plastic om het afval op te halen dat anderen in de natuur achterlaten en een minimale impact van je bezoek op de natuur te hebben.

17:30 Drastisch Veranderend Landschap

In het laatste deel van het bos voor onze eindbestemming van de dag, zien we al snel enkele reeën voorbij komen die vanuit het bos naar de paarse heide springen en aan de horizon verdwijnen. Enkele meters voor ons verschijnen al snel enkele biggen. Tijdens het laatste deel van onze wandeling vandaag verandert het landschap drastisch als we het bos verlaten. Duinen van zand zijn nu in het zicht.

Eindelijk bereiken we een open ruimte tussen duinen en bomen en beklimmen een kleine heuvel waar we vannacht zullen kamperen. Kamperen en vuren zijn niet toegestaan ​​op de Veluwe maar met een speciale vergunning van Natuurmonumenten mogen wij dit avontuur uitvoeren. 360° Explore doneert €250 aan Natuurmonumenten voor elke groep waarmee ze reizen. De reis was zorgvuldig i.s.m. boswachters van Natuurmonumenten ontworpen om gebieden te bezoeken die normaal niet door gewone bezoekers worden bezocht, maar tegelijkertijd andere gebieden respecterend waar dieren niet gestoord mogen worden.

19:00 Slapen onder de sterren

Onze overnachting is misschien wel een van de meest avontuurlijke plekken waar je kunt slapen; een bivak. Het is een eenvoudig zeil dat aan twee bomen is vastgemaakt en aan de grond is bevestigd. We pakken onze matrassen en slaapzakken uit en maken een knus plekje van ons bivak.

Toen onze slaapplaats eenmaal klaar was, gingen we verder met het maken van het avondeten. Met verschillende potten en pannen, een gasbrander, een woodstove en een kleine barbecue. Onze gids Jef zette thee met gember, kurkuma en chaka, een paddenstoel uit Noorwegen met geweldige antioxiderende eigenschappen. Ons avondeten bestond uit rijst met worst en groenten en een pitabroodje met groenteburgers. We bleven buiten tot het donker werd om over onze dag te praten en naar de sterren te kijken.

Na een lange dag de Veluwe ontdekken gaan we slapen in onze gezellige bivak en sluiten onze ogen luisterend naar de geluiden van de natuur. Het is 21:30.

07:00 Wakker worden met regendruppels op het zeil

De regen maakt me iets eerder dan 7 uur wakker, maar tegen de tijd dat ik uit de tent kom is het opgehouden met regenen. We rollen onze matrassen en slaapzakken op en maken ons klaar voor een nieuwe dag op de Veluwe. Wanneer je licht reist en slaapt in zo'n eenvoudige accommodatie, is inpakken en "uitchecken" snel en ongecompliceerd.

Het ontbijt wordt geserveerd in onze geïmproviseerde "gemeenschappelijke ruimte" in het midden van onze kampeersetting. We hebben verschillende soorten melk, yoghurt, haver, kleine croissants en wat restjes van gisteren om er zeker van te zijn dat er niets verloren gaat. We zetten thee met de brander en wat koffie met een herbruikbaar koffiefilter voor op reis. We controleren onze kampeerterreinen dubbel als we vertrekken om er zeker van te zijn dat de natuur zo onaangetast blijft als we die hebben aangetroffen

09:00 Reeën rennen voor ons uit

Na het ontbijt beginnen we terug te lopen naar waar we gisteren begonnen zijn. Aan de overkant van de duinen graast een eenzame stier vredig. Er zijn veel dierensporen in het zand en we vragen ons af of degene die we zien misschien van de wolf zijn of gewoon van honden. We wandelen in dezelfde bossen en heidevelden als gisteren, maar via andere paden en heuvels. Het ochtendlicht valt op het bos en de heide met alle tinten groen en roze en paars.

10:00 Aan de horizon en over velden met heide rennen reeën voor ons uit, genietend van hun ochtendrust voordat toeristen het park bereiken. In volledige stilte observeren we de herten die het veld oversteken en in het bos verdwijnen. Het is een magisch spektakel. Dieren in het wild gaan zo snel voor je ogen voorbij dat je nauwelijks tijd hebt om je camera tevoorschijn te halen en te proberen de perfecte foto te maken. Het enige dat je kunt doen, is je een paar seconden laten hypnotiseren door deze korte natuurvoorstelling.

11:30 Aankomen waar we zijn begonnen

Op de terugweg komen we het dode zwijn weer tegen. De natuur heeft het teruggeëist en grote delen van het lichaam van het zwijn ontbreken al, het voeden van enkele insecten die later door andere zwijnen zullen worden opgegeten. De cirkel van het leven is overal aanwezig waar je kijkt. Onze laatste pitstop voordat we dit avontuur afsluiten, is lunchen onder een boom. Bagels die onze gidsen vanmorgen hebben geroosterd met gerookte zalm en augurken. Dit is een luxe waar ik gemakkelijk aan zou kunnen wennen voor verdere kampeertrips.

12:00 Na een ochtend wandelen door prachtige en afwisselende landschappen vol verschillende kleuren komen we aan waar we zijn begonnen. We nemen afscheid en bedanken de gidsen van 360° Explore voor de geweldige 24 uur. Dankzij hun planning en expertise heb ik de Veluwe ervaren als geen enkele andere dagbezoeker.

Met dank aan Irene voor deze prachtige beschrijving van een 24 uurs beleving in Nederlandse wildernis. Wil je ook in 1 of 2 dagen verdwalen in de natuur en de tijd vergeten? Kijk op onze micro avonturen pagina voor de volgende vertrekken in Nederland, België en Duitsland!